لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

پاورپوینت اعراب فعل مضارع

دوستان عزیز پاورپوینت اعراب فعل مضارع خدمت شما ارائه می گردد .

 

برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید


موضوعات مرتبط: مطالب درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 8 بهمن 1391برچسب:پاورپوینت, اعراب, فعل,مضارع, | 10:5 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |

 

 

دوستان عزیز امروز براتون یک پاورپوینت قرار میدم که برخی لغات عربی رو

با تصویر نشون میده .

 

کلیک برای دریافت فایل


موضوعات مرتبط: مطالب درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 8 بهمن 1391برچسب: پاورپوینت, آموزش, لغات, عربی, | 10:3 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |

در این پاورپوینت سعی شده که قواعد اضافه ( مضاف و مضاف الیه ) بگونه ای جامع ارائه شود . ان شاء الله که مفید باشد

 

 

دریافت فایل


موضوعات مرتبط: مطالب درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 8 بهمن 1391برچسب:قواعد, اضافه, بصورت, پاورپوینت, | 10:2 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |

 

اینم یه پاورپوینت برای آموزش انواع اعراب از یکی از همکاران محترم

 

کلیک برای دریافت فایل



موضوعات مرتبط: مطالب درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 8 بهمن 1391برچسب:پاورپوینت, انواع, اعراب, | 10:1 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |

قواعد عربی سال سوم ریاضی و تجربی بصورت pdf

 

 

 

دریافت با لینک مستقیم

 

پسورد فایل :  www.1moalem.com


موضوعات مرتبط: مطالب درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 8 بهمن 1391برچسب:جزوه, عربی, سوم ,ریاضی, | 8:38 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |

قواعد عربی سال دوم ریاضی و تجربی بصورت pdf

 

 

دریافت با لینک مستقیم

 

پسورد فایل : www.1moalem.com


موضوعات مرتبط: مطالب درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 8 بهمن 1391برچسب:جزوه ,عربی, دوم ,ریاضی, | 7:32 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |
نکته : هر گاه اسم منقوص بدون( ال) باشد ، در حالت (رفع و جر) حرف«ی» حذف می شود و به جای آن تنوین جر ( ـٍٍـ ) قرار می گیرد و اعرابش تقدیری است. ولی در حالت( نصب) حرف«ی» آن حذف نمی شود و اعرابش ظاهری می باشد . مثال : رفع : جاءَ قاضٍ . ( فاعل و تقدیراً مرفوع ) « اعراب تقدیری » نصب : رَأَیْتُ قاضِیاً . ( مفعول به و منصوب به تنوین نصب ) « اعراب ظاهری » جرّ : سَمِعْتُ مِنْ قاضٍ . ( مجرور به حرف جرّ و تقدیراً مجرور ) « اعراب تقدیری »
موضوعات مرتبط: مطالب درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 20 آبان 1391برچسب:نکته ای ,در باره ی ,اسم ,منقوص, | 11:32 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |

تغییرات کتاب های عربی دبیرستان۱۳۹۱

 

خبری فارس «توانا»،گزارش داد؛

کتاب عربی اول متوسطه در چاپ ۱۳۹۱ اصلاحاتی داشته است:

حذف واژگانی که مربوط به عربی چاپ ۱۳۷۹ بود (کتاب ۲۰۸ صفحه ای  چاپ ۱۳۸۰ برخی متون و عبارات آن حذف شد و کتاب ۹۰ صفحه کاهش حجم یافت، ولی واژگانش همچنان در کتاب بود؛ مانند آثَرَ، الجَرَّة، غَضَّ) و حذف واژگانی که جدید نیست، ولی اشتباهاً جزء واژ‌‌های جدید آمده است، مانند (نَحوَ) که در عربی سوم راهنمایی آمده است و یا (الفأرة) که در عربی اول راهنمایی آمده است و آوردن واژه‌هایی که جدید هستند، ولی در انتهای کتاب نیست. مانند: (الثوم و الفوم و جَرَّبَ)

 

اصلاح پار‌ه‌ای اشتباهات مانند واژه (الإعجاب) که روبروی آن نوشته مربوط به درس ۱۲ است، حال آنکه کتاب ۱۰ درس است و معنای ‌آن نیز با جمله‌ای که در درس آمده هماهنگ نیست. (الإعجاب) به معنی (شگفتی) آمده است، حال آنکه به معنی (پسندیدن) است و همراه (بِالنَّفس) به صورت (الإعجابُ بِالنَّفس) به معنی (خودپسندی) است.

در صفحه ۸۷ اشتباهاً علامت اعراب فعل تنفجرین خواسته شده است، در حالی که مطلب آن در عربی ۲ تدریس می‌شود و اشتباهاتی از این قبیل نیز اصلاح شد.


اصلاحات عربی دوم عمومی در چاپ ۱۳۹۱

صفحه ۴۲ أقَلَّ فعل است. در انتهای کتاب به اشتباه اسم معنی شده بود که اصلاح شد.

در صفحه ۵۳ درس درباره آهویی با شاخ‌های زیبا بود که داستان درباره زیبایی شاخ‌هایش است، در حالی که آهوی طراحی شده اصلاً شاخ نداشت و تصویر اصلاح شد.

در صفحه ۱۰۳ عبارت (از ثمره کارم محروم شدم) در چاپ‌های قبلی وجود داشت، که عبارت عربیِ آن برداشته شده است. اما سهواً جمله فارسی آن مانده بود. این مورد نیز تصحیح شد.

در صفحه ۱۳۸ واژه (حَرَّمَ) به معنی تحریم کرد، آمده بود که به (حرام کرد) اصلاح شد. زیرا امروزه اصطلاح تحریم، اصطلاحی سیاسی است و با معنای شرعی حرام فرق دارد.

واژه (الدراهم) به معنی پول اصلاح شد. به معنی جمع (الدرهم) که واحد پول است، اصلاح گردید.

صفحه ۱۴۱ ضَجِرَ به معنی دلتنگ شد، درست نبود و اصلاً مناسب جمله درس نبود و به صورت برآشفته شد یا به ستوه آمد، اصلاح شد؛ معنی العشرین در پایان کتاب به (بیستم) اصلاح شد.

عَمَّرَ به معنی عمر دراز داده است. در کتاب عمر دراز کرد، معنی شده بود که به آیه (من نعمِّرهُ نُنَکِّسه فی الخلق) نمی‌خورد، زیرا نعمِّرهُ فعل متعدی و دارای مفعول (هُ) است؛ العناد، القبة، مرحباً بک، مِمَّ و نبَّهَ نیز اصلاح شدند.

 

اصلاحات عربی سوم عمومی در چاپ ۱۳۹۱

صفحه ۴۵ عبارت (لاتذکروا إلا الله) که به اشتباه در درس سوم آمده است، حذف شد، زیرا قواعد آن در درس ششم و در صفحه ۹۲ آمده است و دانش‌آموز در حالی که هنوز نکته دستوری مربوط به آن را نمی‌داند و نخوانده است، باید بدان پاسخ دهد.

در همین صفحه در التمرین الثالث نوع اسم‌های منصوب خواسته شده است که یکی از آن‌ها (نعمتی) در آیه (أتمَمتُ عَلَیکُم نعمتی) است. حال آنکه در عربی ۱ و ۲ این موضوع تدریس نشده است و در عربی ۳ نیز همین طور. اعراب این اسم تقدیراً منصوب است. حال آنکه اعراب تقدیری اسم مختوم به یاء ضمیر متکلم وحده در رشته انسانی تدریس می‌شود و نه در رشته ریاضی، تجربی و فنی. این موضوع بهانه به دست طراحان کنکور داده بود که سؤالاتی بیرون از اهداف کتاب طرح کنند.

در صفحه ۱۰۸ زیر کلمه (الأعزّاء) در (أی‌ها الأعزّاء) خط کشیده شده که درست نیست، زیرا از اهداف کتاب نیست، اینکه این کلمه عطف بیان است یا صفت مربوط به رشته انسانی است. این خط حذف شد.

 

اصلاحات عربی دوم انسانی در چاپ1391


صفحه ۳۱ اشتباه تایپی کلمه بِسُرعةٍ اصلاح شد؛ واژه (الساهرات) واژه جدید درس ۲ است نه ۱۱ که اصلاح شد؛ در صفحه ۱۹۹ واژه البرودة به معنی عبا آمده است که اشتباه تایپی است و به (البُردَة) اصلاح یافت.

در صفحه ۲۰۴ حرکت عین الفعل طَمِعَ اصلاح شد؛ در صفحه ۳۵ اشتباه تایپی آیه قرآن اصلاح شد. (فی رَبِّهِم)

در صفحه ۴۳ واژه جدید (حَم) به کار رفته، در حالی که سهواً در انتهای کتاب جزء واژگان جدید نیامده بود و اصلاح شد.

عربی سال سوم انسانی

عربی 3 انسانی

(رهینة) واژه جدید درس ۸ است نه درس ۲؛ (حَبَّة) درس ۱۲ است نه درس ۲؛ صفحه ۲۰۸ (اِطرقَ) غلط است. حرف قاف ساکن است.

واژه (راحلةَ) منصوب نباید باشد؛ (ضیف) در عربی ۳ انسانی واژه جدید نیست؛ (لِبث) در انتهای کتاب در واژه نامه غلط است و (لَبِثَ) درست است.

 

عربی سال چهارم انسانی

 

واژه‌های دو درس ۱ و ۲ تجدید نظر کلی شد. در سال ۱۳۸۷ برخی متون و عبارات از کتاب حذف شد، ولی همچنان واژه‌های آن سهواً مانده بودند و برعکس چند واژه جدید وجود داشت که در واژه‌نامه نیامده بود. این اشتباهات اصلاح شد.

همچنین به گزارش دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی، گروه عربی اصلاحات کلی کتاب‌های عربی را نیز در دستور کار خود دارد.                  

 عربی آسان برای همه


موضوعات مرتبط: مطالب درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 6 شهريور 1391برچسب:اصلاحات, و ,تغییرات ,کتب, عربی, در, سال, تحصیلی,91,92, | 5:52 بعد از ظهر | نویسنده : خلیلی |

درس 5 : تمییز
همواره اسمی است جامد نکره منصوب که از کلمه‌ی ماقبل خود یا از جمله‌ی ماقبل خود رفع ابهام می‌کند که به همین علت به آن زائل یا یُزیل‌الابهام گویند. این‌گونه اسم‌ها در اصل مبتدا یا فاعل یا مفعول بوده‌اند مثل‌«حَسُنَ هذا التلمیذُ خُلقاً». این دانش‌آموز از نظر اخلاق نیکو شد.
در جمله‌ی فوق کلمه‌ی خُلقاً تمییز یا روشنگر جمله نام دارد که رفع ابهام نموده است و غالباً معنای (ازنظر، ازجنبه‌ی، ازلحاظ) می‌دهد.

دام‌های آموزشی این درس
1) تمییز شبیه مفعول مطلق نیابی و یا سایر منصوبات است , در این حالت چه‌گونه آن را شناسایی کنیم؟
پاسخ: علاوه بر منصوب و جامد و نکره بودن خود تمییز باید بدانیم که این کلمات از جنس فعل جمله نمی‌آیند و همواره قبل از خودشان اسم تفضیل یا فعل تمییز طلب یا واحد‌های وزن... دارند.
مثل:    تَقَدَمَ (فعل) هذا التلمیذ تَقَدُماً (مفعول مطلق)       تَقَدَمَ (فعل) هذا التلمیذ درساً (تمییز)

2) فعل‌های تمییز‌طلب با فعل‌های دو مفعوله اشتباه نمی‌شوند؟
پاسخ: با تکرار و تمرین و جداسازی این دو دسته قادر به تشخیص خواهید بود.
فعل‌های دو مفعوله: اَعطی، آتی، حَسِبَ، جَعَل، رَزَقَ ...
فعل‌های تمییز‌ طلب: ازداد، امتلأ، کفَیَ، تَقَدم، حَسُنَ، طابَ ...

3) چگونه تمییز را با یک نگاه تشخیص دهیم؟
پاسخ: با تسلط بر نشانه‌های آن که قبل از آن با ‌فاصله یا بی‌فاصله می‌آید
 مثل:
الف) اسم تفضیل بر وزن اَفعَل، اَفَل، اَفعَی+ تمییز منصوب
هُوَ أَحسَنُ مِنی إحساساً
هُوَ أشَد مِنی خُلقاً
هُوَ اَلأعلی قولاً

ب) دو کلمه‌ی خیر- شر+ تمییز منصوب
الصالحات خیرٌ عند ربک ثواباً

ج) فعل‌های تمییز‌طلب لازم یا متعدی+ تمییز
لازم: حَسُنَ، طابُ، خاضَ، کَفَی، تَقَدَمَ، امتلأ، ازداد، ارتفَعَ، إشتَهَرَ
متعدی: فَجَرَ، ملأَ، زِد
مثال: یَمتَلِئُ قلبی نوراً
      فَجَرنا الارضَ عیوناً

د) واحدهای وزن، پیمانه و مقدار، مساحت، عدد 3 به بعد
واحد وزن مثل: کیلو، مثقال، ذره، غرماً
 واحد پیمانه مثل: کوب، کأس، قدح
 واحد مساحت مثل: هکتار، متر
عدد 3 به بعد مثل: ثلاث، اَربعَ، خمس، ست...
* عدد‌های 1و2 (واحد- اثنان) و عدد‌های ترتیبی (اول، ثانی، ثالث، رابع، خامس…) نمی‌توانند پس از خود تمییز بگیرند زیرا این اعداد خود صفت‌اند مثل: رایتُ رجلینِ اثنینِ

3 نکته‌ی مهم:
 اگر تمییز پس از اسم تفضیل بیاید در اصل مبتدا بوده است
انتَ اَصدَقُ الناس قولاً (تمییز)   در اصل   قولُک (مبتدا) أصدقُ …

اگر تمییز پس از فعل لازم بیاید در اصل فاعل بوده مثل:
خاض ذلک النهر ماءً (تمییز)   در اصل   خاضَ ماءُ (فاعل) ذلک النهر

اگر تمییز پس از فعل متعدی بیاید در اصل مفعول‌به بوده مثل:
فَجَرنا الارضَ عیوناً (تمییز)    در اصل    فَجَرنا عیونَ الارضِ

درس6: اسلوب استثناء
برای جداسازی کسی یا چیزی از یک گروه یا اشیاء یا …  به کار می‌رود و 3 رکن دارد :
مستثنی‌منه: همان قاعده‌ی کلی است که جداسازی از او صورت می‌گیرد.
مستثنی: همان جزء جداشده از کل است.
حرف استثناء: إلا می‌باشد که عمل جداسازی را انجام می‌دهد.
فاز الطلاب (مستثنی منه) فی الامتحان اِلا( حرف استثناء) المتکاسلیَنِ (مستثنی منصوب)

انواع استثناء

1)
استثنای تام یا کامل: هرگاه مستثنی‌منه که یک اسم جمع یا ضمیر جمع است درون جمله بیاید, جمله‌ی قبل از اِلا کامل خواهد بود که در این حالت تام نام دارد.

تام فعلیه: فعل مثبت یا منفی+ اسم جمع+ اِلا+ مستثنی 100% منصوب 
یفوز الناس فی‌الحیاه اِلا الکافرین
لا تعبدوا احداً اِلا الله
تام اسمیه: مبتدای جمع+ خبر مفرد یا شبه جمله+ اِلا+ مستثنی 100% منصوب
التلامیذ ناجحون اِلا واحداً منهم
کل الانسان هادمون اِلا الله
* با اندکی دقت متوجه می‌شویم که در تام‌ها مستثنی‌منه وجود دارد و مستثنی‌منه نیز همواره یک اسم جمع می‌باشد مثل: ( طلاب، تلامیذ، اصدقاء، الناس، احد، شئ، انسان، جمیع، کل، عمل، قَول، کلام،... ) و مستثنی همواره منصوب است.
لا تَقُل شیئاً اِلا الحقَ/ رایتُ جمیع اصدقائی اِلا واحداً        
حال اگر مستثنی‌منه ( اسم جمع قبل از اِلا) را حذف کنیم استثناء مفرَغ یا تهی و ناقص می‌شود. در این حالت مستثنی یا کلمه‌ی پس از إلا برای رفع نقص در جمله نقش گرفته و منصوب یا مرفوع می‌شود.

2) استثنای مفرغ
فرمول مفرغ اسمیه= هل، ما، لا+ اسم+ اِلا+ مستثنی مرفوع در نقش خبر
مثال: هل جزاءُکَ اِلا الاحسانُ
ما المالُ و النبرنَ اِلا ودائعُ
لا اله اِلا اللهُ
فرمول مفرغ فعلیه= ...... فعل منفی ماضی یا مضارع (نزدیک‌ترین فعل به اِلا)+ اِلا+ مستثنی مرفوع ( فاعل نایب اسم ناقصه) یا منصوب ( مفعول خبر ناقصه)
ما جاء اِلا تلمیذٌ (فاعل)
لاینجَحُ اِلا طالبٌ (فاعل)
مارایتُ اِلا تلمیذاً (مفعول)
لم یکن فی‌الصف اِلا تلمیذٌ (اسم مؤخر کان)
ما کان الهدفُ اِلا تعلیمَ الناس (خبر کان)
ما قُتِلَ فی‌الحرب اِلا مقاتلٌ (نایب فاعل)
لا یُسمَعُ اِلا اصواتُ العصافیرِ (نایب)
* جمله‌های تام به شکل (به‌جز- مگر) و جمله‌های مفرغ با فقط در ابتدا و مثبت بودن فعل ترجمه می‌ شوند مثل:
تام= لاتعبدوا اَحَداً اِلا الله= کسی را نپرستید به‌جز خدا
مفرغ= لا تعبدوا اِلا الله= فقط خدا را بپرستید

درس 7: منادا (یا+ منادای منصوب)
ابتدا منادا را اثبات کرده سپس انواع منادا را بررسی کنید.
* برای اثبات منادا کافی است بدانیم پس از منادا، فعل یا ضمیر صیغه‌ی 7 تا 14 می‌آید در حالی‌که پس از مبتدا فعل یا ضمیر صیغه‌ی 1 تا 6 و یا یک اسم مرفوع می‌آید مثل:

منادا:
ربی (منادا) اِغفِر (امر مخاطب) لی ذنوبی
ربی (منادا) لاتردَ (نهی مخاطب) حاجتی
ربی (منادا) انتَ (7)  خالقُ السماوات
ربی (منادا) أنا (13) تائبٌ إلیکَ
مبتدا:
ربی (مبتدا) خالقُ (اسم مرفوع) السماوات
ربی (مبتدا) خَلَقَ (ماضی صیغه 1) السماوات
ربی (مبتدا) یغفرُ (مضارع صیغه 1) ذنوبی

انواع منادا
1) منادای علم= یا+ یک اسم خاص-ُ دار ( منادای علم مبنی بر ضم محلاً منصوب بی ال و بی تنوین)
یا علیُ، یا فاطمهُ، یا اللهُ، یا مریمُ
یا ایرانُ، یا اصفهانُ، یا جوادُ، یا قریشُ

2) منادای نکره مقصوده نوع الف= یا+ یک اسم عام-ُ دار ( منادای مبنی بر ضم محلاً منصوب بی ال و بی تنوین)
یا رجلُ، یا امراهُ، یا طالبهُ
یا تلمیذُ، یا ناسُ، یا بلدُ، یا مومنُ
* به جای یا الله می‌توان از اللهُمَ استفاده کرد که همان منادای علم است.
* به جای یک اسم عام مفرد می‌توان از مثنی یا جمع یا موصول استفاده کرد که همان منادای نکره‌ی مقصوده است. مثل: یا مَن، یا مومنونَ، یا تلمیذانِ
* دو نوع منادای گفته‌شده، ظاهرشان مرفوع است ولی باید بدانیم که ظاهر این‌دو مهم نیست بلکه این مهم است که محلاً منصوب‌اند.

3) منادای مضاف (با اعراب اصل فرعی تقدیری)
 یا+ بی ‌ال+ ال دار مجرور
یا+ بی ال ( منادای مضاف منصوب)+ ضمیر متصل جری (مضاف‌الیه مجرور)
* منادای مضاف با اعراب اصلی فقط-َ می‌گیرد.

مثل: یا ربَنا، یا ربَ‌‌‌‌‌‌ العالمینَ، یا قاضیَ‌ الحاجاتِ
* منادای مضاف با اعراب فرعی در مثنی و جمع مذکر به یاء و در خمسه به الف و در جمع مونث به کسره می‌باشد.

مثل: یا تلمیذَی المدرسهِ/ یا أَخوَیَ/ یا مسلِمی العالم/ یا مسلماتِِ العالم/ یا ذاالجودِ/ یا ابانا/ یا اخانا/ یا ذاالکرمِ
* منادای مضاف با اعراب تقدیری در مقصور‌ها و مضاف‌به ی متکلم وجود دارد.
مقصور= یا مولانا/ یا فتی المدینه/ یا هُدَی الناسِ
مضاف‌به ی= یا ربی/ یا اصدقائی/ یا الهی/ یا صدیقی
* به جای ی متکلم می‌توانیم–ِ نیز بیاوریم مثل: یا اولادی--- یا اولادِ
که باز هم منادا مضاف و تقدیراً منصوب است     یا ربی---- یا ربِ

4) منادای نکره‌ی مقصوده نوع ب ( مبنی بر ضم محلاً منصوب)
 یا+ أیُها+ ال دار مذکر مرفوع
أیَتُ (منادا محلاً منصوب) ها (حرف زاید)+ ال دار  مونث مرفوع (تابع منادا مرفوع)
مثال: اَیُها المسلمون/ ایُها الطلبهُ
اَیتها المسلماتُ / ایتها الامهاتُ
ایها الرجلُ/ ایتها التلمیذتانِ
ایتُها الارضُ/ ایتُها النفُس
* ارض، شمس، نفس، دار، نار، بئر، ریح، روح، عصا، سماء، مونث‌اند پس با ایتها به‌کار می‌روند.
* طَلَبه، وَرَثَه، کَفَره، جَبَره (وزن فَعَلَه) جمع‌های مکسری‌اند که مفردشان مذکر است پس با ایُها به‌کار می‌روند.   

5) منادای شبه‌مضاف منصوب به اعراب ظاهری اصلی
یا+ اسم-ً دار منصوب
یا تصیراً بالعباد/ یا وجیهاً/ یا عالماً/ یا غنیاً لا یفتقر


موضوعات مرتبط: مطالب درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 4 آذر 1390برچسب:روش ,مطالعه ,عربی, 3 ,دروس, کلیه‌ی, گروه‌ها,, | 1:51 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |
تاريخ : جمعه 27 آبان 1390برچسب:دانلود ,فيلم ,هاي ,آموزشي, دروس ,عربي , | 1:55 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

 


موضوعات مرتبط: مطالب درسی ، مطالب غیر درسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 18 بهمن 1398برچسب:به نام ,كسي كه ,مثل, هيچ, كس, نيست,آموزش,آسان,عربی,راهنمایی,دبیرستان,تیزهوشان,فرزانگان,5,سمپاد,خلیلی, | 1:52 قبل از ظهر | نویسنده : خلیلی |

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • آراد